SEO: zoekmachinebewust tekstschrijven

‘Wij willen met onze site een hoge positie in Google.’ Deze vraag hoor ik steeds vaker. Dat kan met search engine optimization (SEO), of zoekmachineoptimalisatie, maar dan wel in de betekenis van zoekmachinebewust tekstschrijven.

Want zoekmachineoptimalisatie is geen kwestie van slimme (technische) trucjes waardoor een site hoog scoort in zoekmachines. SEO-schrijven staat ook niet voor het simpel invullen van een lijstje met keywords dat je aan een pagina ‘hangt’. Google kijkt naar meer dan alleen trefwoorddichtheid.

TEKSTKWALITEIT HOOG? RANKING HOOG!

Google wordt namelijk steeds intelligenter. Zo intelligent, dat de gebruikte algoritmes (rekenvoorschriften) alle pagina’s tegenwoordig kunnen beoordelen op tekstkwaliteit, taaltechnologie en LSI (latent semantic indexing). Anders gezegd: Google heeft de rekenkracht om van veel woorden alle gerelateerde woorden te vinden en dus te beoordelen in welke mate een tekst over een bepaald onderwerp gaat. Google prefereert kwalitatieve content boven flutteksten. Daarom geldt: hoe beter de teksten hoe hoger de ranking.

ANALYSE VAN ZOEKWOORDEN IN GOOGLE ADWORDS

Als ik wil dat een webpagina of site zo hoog mogelijk scoort bij Google, analyseer ik eerst welke variatie aan zoekwoorden over het thema hoog scoren bij Google AdWords. Waar zoeken mensen op? Vervolgens bouw ik een goede onderwerpenstructuur en bedenk ik per webpagina een onderwerp en invalshoek. Ik schrijf creatief door relevante en gerelateerde woorden en synoniemen te gebruiken zodat ik optimale verbanden kan leggen. Ook maak ik goede hyperlinks en probeer ik andere sites te verleiden naar mijn tekst te linken.

RESEARCH EN INVESTERING

Een goede tekstschrijver schrijft per definitie uitstekende, natuurlijke teksten waarin meteen duidelijk is waarover ze gaan. Je zou denken dat zo’n tekst dan ook hoog scoort in zoekmachines. Ja en nee. Zoals ik hierboven al aangaf, is er veel research en investering nodig om zoekmachinebewust te schrijven. Dat weet ik sinds ik een cursus heb gevolgd bij René Pijlman, internetondernemer, bedenker en uitgever van sites als leren.nl, Carrièretijger en Lancelots. René bracht me de extra kneepjes van het vak bij waardoor het schrijven van webteksten weer een nieuwe creatieve dimensie heeft gekregen.